الإشراف..

يتشرف المدون بإنضمام الأخوات نمار وجابريه كعضوات فاعلات ومشرفات أساسيات في المدونه..

2012/10/21

دين معرفش...

دين معرفش...
=====
أعتقد والله أعلم أن أفضل إسم يمكن أن يطلق على الدين النصراني هو إسم (دين معرفش), وقد أكون مكتشف هذا الإسم بناء على القصه التي حدث معي اليوم...
صدفه ومن غير ميعاد جلست اليوم مع نصراني, فقد كنت في مكان ما وكان هناك مصري يعمل به, كان وجهه بشوشا إلى حد كبير, ومن ينظر إليه يرتاح له, فيحس بطيبة هذا الشخص وصدق سريرته, ربما أنها نعمة يأتيها الله من يشاء, فقد ارتحت لبشاشة هذا الإنسان البسيط لدرجة أنني بادرت بالحديث معه ولم أكن أعلم أنه نصراني:
أنا: إزايك يا معلم...
هو: الحمدلله, كويس...
أنا: ماشاء الله على وشك البشوش, دنت بتملك وش قله من الناس يملكون مثله...
هو: ده من ربنا...
أنا: كم سنه بتشتغل هنا في البلد؟...
هو: عشرين سنه...
أنا: إن شاء الله مرتاح...
هو: مفيش احسن من كده, إحنا في نعمه نشكر عليها ربنا...
أنا: منين من مصر...
هو: من سوهاج...
أنا: إنت مسلم...
هو: لا مسيحي...
أنا: إحنا عندنا بالإسلام (لكم دينكم ولي دين), ف.. متفكرش إني انا ضدك أو حاجه, بس أنا حاب أتكلم معاك شويه ومتفهمنيش غلط...
هو: تفضل...
أنا: إنت صارلك عشرين سنه ببلد كله مسلمين, مفكرتش تسلم...
هو: الأديان كلها بتاعة ربنا...
أنا: شوف, مختلفناش على ده, بس في أديان حرفوها أهلها فأصبحت باطله, بمعنى إحنا مش ضد المسيح وإنت عارف إنو المسيح عندنا نبي مكرم, بس الناس اللي جم بعد المسيح حرفوا في ديانته, فأصبحت الديانه المسيحيه باطله, بس هو المسيح نفسه على حق...
هو: معرفش...
أنا: أنت تؤمن بأن المسيح ابن الله...
هو: الإنجيل بيئول كده...
أنا: وإنت بتئول إيه...
هو: أنا عن نفسي (معرفش), بس ده ديني, مدام الإنجيل بيئول كده يبئى كده عندي, بس انا مشفتش حاجه بعيني بصراحه يعني...
أنا: طيب, ليه الله معندوش غير ابن واحد, يعني, ليه معندوش خمسة آلاف ابن أو عشرين الف أو حاجه زي دي...
هو: معرفش...
أنا: إنت ليه بترفض فكرة إن الله واحد أحد, لم يلد ولم يولد, مع إن العقل والمنطق والفطره السليمه بيئولو كده...
هو: معرفش, بس هو الإنجيل بتاعي مكتوب فيه إنو عيسى ابن الله...
أنا: إنت قريت آيه في الإنجيل بتئول الكلام ده...
هو: مش فاكر...
أنا: هل تعلم إنو الإنجيل كلو مفيش آيه بتئول إن عيسى ابن الله, بل إن هناك آيات على لسان المسيح بتئول إن الله واحد؛ وهو الوحيد الذي يستحق العباده, ورب الجميع, وإنو هو رسول ومش إله...
هو: معرفش... بس إنت إيه اللي عرفك إنو مفيش كلام بيئول كده...
أنا: منا قلتلك إني قريت إنجيلك, وأنا شايف إني بعرف بدينك أكثر منك...
بس إنت أوللي كمان زي منا قلتلك؛ إزاي إنت بتعتنق دين متعرفش عنو حاجه...
هو: معرفش...
أنا: طيب, لو انا أخذت ابنك وقتلتو, حتعمل إيه؟!...
هو: حدافع عنو...
أنا: وليه ربنا ترك ابنو يصلبوه اليهود, ليه مدفعش عنه أو حماه...
هو: معرفش...
أنا: يعني إنت أرحم من ربنا لما تدافع عن إبنك, وربنا القاسي ترك إبنو لمصيرو, وأي مصير؟!...
هو: معرفش...
أنا: إنت حاولت تبحث أو تسأل نفسك السؤال ده...
هو: لا...
أنا: ليه...
هو: معرفش, ويمكن عشان الإنجيل زي مقلتلك بيئول كده وخلاص...
أنا: هل حاولت تقرأ قرآن؟...
هو: لا...
أنا: صارلك عشرين سنه بالبلد ومحولتش تقرأ قرآن... ليه...
هو: معرفش...
أنا: طيب, أنا مسلم, وبلدي كلها مسلمين, ومع هذا قرأت الإنجيل, تفتكر ليه...
هو: معرفش...
أنا: متبئى زيي وتقرأ قرآن ولو مره...
هو: يابني, المهم كلنا بنعبد ربنا...
أنا: بس عندنا ربنا بيئول (ومن يبتغ غير الإسلام دينا فلن يقبل منه وهو في الآخرة من الخاسرين)...
يعني إنت إن مت على هذه العقيده حتخش النار, ومش حلوه الوش الحلو ده يخش النار...
هو: يعني أنا حغير ديني ودين أهلي واقعد لوحدي, يا عمي خليني كده أحسن, بعدين انا معرفش حاجه عن الإسلام أصلا, ومفكرتش أعرف لأني معنديش نيه أغير ديني...
أنا: ليه مفكرتش...
هو: معرفش, يمكن دي حاجه تربيت عليها ومش سهل أغيرها, ويمكن مقتنع بديني...
أنا: إزاي مقتنع وإنت محولتش تعرف الديانات الاخرى بتئول إيه, على أي أساس بنيت حكمك؟...
أنا مثلا مسلم, وبعرف حاجات كتير عن الدين النصراني, لأنو لازم أعرف, يمكن أكون معتنق دين خطأ...
هو: معرفش...
أنا: إنت كل حاجه عندك معرفش, حتئابل ربنا بكلمة (معرفش)...
هو: معرفش.. يعني هو إنت بتعرف كل حاجه عن الدين الإسلامي...
أنا: لا؛ اسمحلي, ده مش مقياس ومش رد...
أنا مسئلتكش عن ( كم عاش المسيح) أو ( إزاي الطهاره عندكم, وشكلها إزاي), أنا سألتك عن أهم حاجه في الوجود؛ عن إله الكون هل هو واحد أو إثنين أوثلاثة أو (إثناعشر كما يقول أحد الأديان المنشقه عن الإسلام والكل عارفو), أنا مسئلتكش (الخمره حرام عندكو ولا حرام), أنا سألتك عن أهم حاجه في دينك, اللي المفروض كل نصراني يعرفها...
وإحنا عندنا مفيش حد مبيعرفش إن الله واحد, ولو سألت أي حد؛ دليلك إيه حيئرالك: (قل هو الله أحد.. الله الصمد.. لم يلد ولم يولد.. ولم يكن له كفوا أحد), حتى الطفل في الإبتدائي عندنا بيعرف الأصل ده, فالمفروض إنت كنصراني تعرف ليه ربنا مخلقش لنفسوا غير ابن واحد, وليه ربنا نزل الإبن ده عشان شوية كفار يهود أقذار بيصلبونه وهو بيتفرج مبيعملش حاجه, إنت لما عاوزني انا كمسلم أخش دينك لازم تكون عندك إجابات للحاجات دي...
هو: معرفش... بس؛ إنت قلت إيه, هو فيه دين بيعبد إطناشر (12) رب؟...
أنا: آه؛ يعني إنتم أرحم منهم بكثير...
هو: طيب يا عم, محنا كويسين أهو, ثلاثة بس, أمال زعلان مننا لييييييه...
أنا: (ضحكت)؛ لا هو أنتم نفس المبدأ والفكره, بس أصل الحكايه؛ إنتم عاملين ريجيم شويه...
هو: إلا قولي؛ هو اسمو إيه الدين ده...
هنا انقطع الحوار بسبب عمله الذي فرض عليه المغادره...
اكتشفت أن دين النصارى هو دين (معرفش), ولو سألت اي نصراني نفس هذه الأسئله لأجاب (معرفش)...
ولكن الأهم من هذا كله...
النصارى في ديار المسلمين...
ماذا قدمنا وفعلنا نحن لهداية هؤلاء القوم وهم بيننا؟!...
شخص من عشرين سنه يعمل في بلادنا, ولم نحاول أبدا حتى من تعريفه بالإسلام, فهل يمكن أن نكون مذنبين؟, وإذا كنا كذلك, فهل فكرنا أن الله سيحاسبنا على ذنوبنا يوم الحساب؟...
هل لجان التعريف بالإسلام ينتظرون الضالين يأتون لهم, أم أنهم يذهبون إليهم؟!...
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته...
=================
و كتبه / العبد الفقير إلى رحمة ربه وعفوه
داعي التوحيد و نابذ البدع
Alllprooofالحجه_ابن_عائشه
في 21 / 10 / 2012
http://antibiotic-for-all.blogspot.com
antibiotic.for.all@gmail.com
================

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق